Voorwaarden deelname circuittraining

Voorwaarden deelname

Het is belangrijk dat de onderstaande zaken in orde en aanwezig zijn. Wanneer dit niet het geval is, kunnen wij jou uitsluiten van deelname.

Weet jij niet zeker of je voldoet aan de onderstaande eisen? Laat je informeren bij een motorzaak bij jou in de buurt.

Motoren
Deelname is toegestaan met in goede conditie verkerende motorfietsen in vrijwel standaard uitvoering. Motoren dienen tenminste te voldoen aan de wettelijke eisen opgesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Een kentekenbewijs (of eigendomsbewijs) moet kunnen worden getoond indien hier door de organisatie naar wordt gevraagd. Circuitmotoren zijn ook toegestaan.

Keuren
Voor elk evenement dient de motor te worden gekeurd door een official van de organisatie. Ongekeurde en/of afgekeurde motoren mogen niet aan de circuittraining meedoen. Na een ongeval is de rijder verplicht zich bij de medische dienst te melden en de motor aan te bieden bij de organisatie voor een schade rapport. Voor verdere deelname moet, na reparatie, de motor altijd worden gekeurd door een official van de organisatie. Bij twijfel is het oordeel van de keurmeester bepalend.

Kleding
Voor de circuittraining is het dragen van deugdelijke en in goede staat verkerende lederen motorkleding, schoeisel en handschoenen verplicht! Textiel is dus NIET toegestaan. Minimaal een 2 delige raceoveral waarbij de beide delen over de volle lengte aan elkaar verbonden zijn met een rits. Een rugbeschermer is niet verplicht, wel bevelen wij dit altijd aan! Het is verboden om piercings, oorringen of andere sieraden te dragen die het afnemen van de helm kunnen hinderen of bij een valpartij voor extra (lichamelijke) schade kunnen zorgen. Ook is het dragen van een horloge en het meenemen van sleutels, portemonnee e.d. tijdens de sessies verboden.

Helm
Tijdens de sessies dient een helm te worden gedragen welke is voorzien van een goedkeuringssticker van de organisatie.  Deze sticker is 1 jaar geldig is. Overige helmen krijgen een ‘dag’ sticker. Na een val dient de helm opnieuw te worden gekeurd.

Borgen
Het borgen door middel van borgdraad of borgplaten van alle remtangen, remverankeringen, remblokpennen, oliefilter(deksels) en olievul- en/of aftappluggen, koelvuldoppen, uitlaten, wielassen en andere essentiële delen die kunnen lostrillen/draaien, wordt sterk aanbevolen!

Stuur
Het voorwiel of het voorspatbord mag in geen enkele stand van het stuur en over de totale lengte van de veerweg de kuip raken. Er moeten permanente aanslagen, anders dan de stuurdemper, zijn aangebracht om bij een volledige stuuruitslag een minimale ruimte van drie cm tussen de handels en de tank- of framedelen te behouden.

Bedieningshendels
Iedere hendel (hand- of voetbediend) moet op een afzonderlijk draaipunt zijn gemonteerd. Een voetrem die om de voetsteun scharniert, moet onder alle omstandigheden bedienbaar zijn, ook als de voetsteun krom of beschadigd is.

Remmen
Motoren moeten zijn voorzien van tenminste twee goed werkende remmen, op elk wiel één. Deze remmen moeten onafhankelijk van elkaar werken.

Middenbok en zijsteun
Het verwijderen van een aanwezige middenbok is verplicht. Het verwijderen van de zijsteun is aanbevolen.

Overige scherpe delen
Niet noodzakelijke, scherpe delen zoals kentekenplaat, (niet opklapbare) passagiersvoetsteunen e.a. dienen te worden verwijderd of vastgezet cq afgedekt.

Kettingschermen
Bij alle motoren moeten open draaiende delen van de primaire transmissie, de koppeling, ontsteking en aggregaataandrijving op deugdelijke wijze zijn afgeschermd. Het kettingwiel aan de voorzijde moet volledig zijn afgeschermd.

Banden
Het is toegestaan om slicks, profielbanden en/of regenbanden te gebruiken.
Het gebruik van profielloze banden of banden met een profieldiepte minder dan 2,5 mm wordt tijdens regenachtige omstandigheden afgeraden. Het gebruik van bandenwarmers is toegestaan.

Geluidsnorm
De sessies kunnen slechts plaatsvinden met moderne ‘fluister motoren’. Deze dienen te zijn voorzien van een in goede staat verkerend standaard uitlaatsysteem of een systeem dat de voor het circuit geldende geluidsnorm NIET overschrijdt. De controle en handhaving van geluidsnorm is uiterst streng. Rijders zijn gehouden aan montage van een stille uitlaat met dB-killer en dienen aanpassingen aan het inlaatsysteem aan te brengen indien de organisatie dat aangeeft, ook als dit zou leiden tot afname van het  vermogen. In het algemeen geldt dat altijd de stilst mogelijke oplossing dient te worden toegepast. Er is geen ruimte voor uitproberen waar de bovengrens van het toelaatbare ligt.

Afplakken
Koplampglas, achterlicht / remlicht en richtingaanwijzers moeten worden afgeplakt. Spiegels moeten ingeklapt en afgeplakt worden, er wordt aangeraden om de spiegels te verwijderen.

Nummer
De motor dient voorzien te zijn van een nummer welke duidelijk zichtbaar is aangebracht op de voorkant van de motor. Wie geen nummer op de motor heeft kan deze van de organisatie krijgen.

Gebruik Camera
Het gebruik van een (video) camera op de motor is alleen toegestaan mits deze binnen de kuip of het plaatwerk deugdelijk is bevestigd. Het is niet toegestaan om een camera op de helm en/of op de rijder zelf en/of achter het balhoofd op de tank te monteren. Is er twijfel over de plaats van montage, overleg dan met de keurmeester.

Rechten van de keurmeester
In geval van twijfel is de beslissing van de keurmeester altijd bepalend en dienen zijn/haar aanwijzingen te allen tijde te worden opgevolgd.